Η 1η πιλοτική φάση της έρευνας EUROGRADUATE ξεκίνησε το 2018 με στόχο την παρακολούθηση της πορείας των αποφοίτων των ακαδημαϊκών ετών 2012-12 και 2015-16. Στην έρευνα, η οποία διενεργήθηκε τον Φθινόπωρο/χειμώνα του 2018, συμμετείχαν οκτώ ευρωπαϊκές χώρες, (Αυστρία, Τσεχία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Λετονία, Μάλτα και Νορβηγία).
Τον συντονισμό της έρευνας είχε διεθνής κοινοπραξία 12 οργανισμών, ωστόσο έξι από αυτούς είχαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο:
- University of Maastricht Research Centre for Education and the Labour Market (ROA, Κάτω Χώρες)
- DZHW (Γερμανία)
- Institute for Advanced Studies (IHS, Αυστρία)
- DESAN Research Solutions (Κάτω Χώρες)
- cApStAn linguistic quality control (Βέλγιο)
- GESIS Leibniz Institute for the Social Sciences (Γερμανία).
Ο στόχος ήταν η μελέτη των αποφοίτων μετά από ένα και πέντε χρόνια από την αποφοίτηση τους.
Τα επίπεδα σπουδών στα οποία εστίασε η έρευνα ήταν το επίπεδο 6 (προπτυχιακό) και το επίπεδο 7 (μεταπτυχιακό), χωρίς ωστόσο να αποκλείει σε ορισμένες περιπτώσεις χωρών την συμπερίληψη του επιπέδου 5 (μικρής διάρκειας προγράμματα προπτυχιακού επιπέδου).
Στην έρευνα που διενεργήθηκε διαδικτυακά με την χρήση ερωτηματολογίου κλήθηκαν να συμμετάσχουν περίπου 5000 απόφοιτοι. Τα θέματα που εξετάστηκαν σχετίζονταν με το δημογραφικό προφίλ των αποφοίτων, το ιστορικό της εκπαίδευσής τους, την μετάβαση στην αγορά εργασίας και την συνάφεια των σπουδών με τις ανάγκες της αγοράς, τις δεξιότητες, την κινητικότητα, πιθανές περαιτέρω σπουδές τους και τον κοινωνικό αντίκτυπο της απασχόλησής τους.
Υπεύθυνος φορέας για την διενέργεια της συγκεκριμένης έρευνας για την Ελλάδα ήταν το Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Τα αποτελέσματα για την Ελλάδα εστιάζουν:
- Στην επίδραση της ανώτατης εκπαίδευσης στην αγορά εργασίας
- Τις κοινωνικές επιδράσεις της ανώτατης εκπαίδευσης
- Την αποφοίτηση ως βάση για περαιτέρω σπουδές, και
- Την κινητικότητα.